water sprays from under running shoes runner men

Sådan træner du dig op til at løbe længere

Der findes mange forskellige slags spændende løb rundt omkring i Danmark og resten af verden. Når du melder dig til et løb, skal du ofte vælge mellem forskellige distancer. Det kan være, at du gerne vil træne dig op til at løbe 5 km., eller måske er du klar til at løbe en distance på 10 km. Hvis du har meldt dig til et løb eller bare gerne vil kunne holde til at løbe længere, kan det være en god idé at træne op. Hvis du starter stille og roligt op, har du nemmere ved at undgå skader.

En stille og rolig start

Når du skal træne dig op til at løbe en længere distance, er det vigtigt, at du starter stille og roligt op. På den måde undgår du unødige skader. Hvis du er nybegynder og skal træne op til at løbe 5 km., kan du starte med at jogge i 15 min. Det kan være en god idé at sætte 2-3 dage om ugen af til en løbetur. Hver uge skal du øge din løbetur med 5-10 minutter. Sådan fortsætter du, indtil du kan løbe 5 km. De fleste nybegyndere løber 5 km. på 30-45 minutter.

Når du kan løbe 5 km. på 30 minutter eller uden pause, er du klar til at øge din løbedistance. Nu kan du træne dig op til at løbe 10 km. til de forskellige løb. Her er det vigtigt, at du langsomt øger løbedistancen hver uge. Hver uge kan du løbe en lang løbetur kombineret med kortere ruter de andre to dage. Snart er du klar til at få mange flere kilometer i benene.

Optimer din performance

Når du skal træne dig op til at løbe længere, er det vigtigt at kroppen har det godt. Du kan få 3 tips til at optimere din performance, så du kan holde til at løbe længere. Her er det især vigtigt, at du spiser godt og får den søvn, som din krop har brug for. På den måde har kroppen energi nok til at øge løbedistancen, så du hele tiden forbedrer dig.

Kategorier